Hot-Arctic i Narjan Mar!

Etter en lang flytur fra Moskva og mellomlanding i Arkhangelsk. Så var vi endelig i den nordlige byen Narjan-Mar, som befinner seg i Nenets Autonome Region. Vi ble hentet på flyplassen og kjørt inn til byen. Der vi skulle bo på ett sammenslått hostell og elevinternat. Rett ved samarbeidsskolen. (Nenets-Agrarno Kultural Technical Economical University). Der var typiske yrkesfag og designfag i fokus. Skolen tar imot elever fra hele regionen. Vi ble tildelt rom og vi måtte allerede gjøre oss klare for å reise til tundraen. Det ble prøving av snøscooter klær og informasjon ble tildelt. Etter det så var det tid til å gå rundt i selve byen. Narjan-Mar er ikke som alle andre Russiske byer som vi har besøkt. Det er ikke så tettbygd, ikke så altfor mye utslipp. Så det gjorde ett godt førsteinntrykk. Som vanlig så er folk i Narjan-Mar også veldig gjestefrie og glade i å fortelle om byen sin til besøkende.

Den andre dagen så skulle vi endelig ut på tundraen for å besøke en Nenetsisk familie som levde på tradisjonelt vis. Turen startet med en lang snøscooter tur på fire timer (Pluss 2 timer pause i nabolandsbyen Nelmin-nos der vi besøkte ett museum). Museet var en fin forberedelse for Nenetsisk kultur og levemåte. Og dette så vi igjen når vi ankom den Nenetsiske bosetningen. På ettermiddagen så så vi en Tsjum (Nenentisk lavvo) i horisonten, da skjønte vi at vi endelig var fremme. Velkomstkomiteen bestod av en familie, hunder og masse reinsdyr. Så pakket vi ut forsyningene og gikk inn i tsjomen, der stod det en skål med rein blod og en skål med frossent reinkjøtt og te/kaffe. Vi ble forklart at for å få i seg viktige næingsstoffer og få opp energien etter en lang dag ute på tundraen. Så det fungerer som ett viktig mellommåltid mellom lunsj og middag. Til lærerens store overaskelse prøvde alle elevene denne retten og vi fant ut at det ikke var så ille som det så ut som.

Vi gikk ut å så på området, koste med hunder og reinsdyr fordi de skulle gjøre klar middagen vår som tokk litt til siden de skulle lage det over en kakkel oven. Når vi kom inn igjen og hadde satt oss fikk vi en sik (fisk) hver med bakte poteter til, det stod også rå nelma (hvit laks) som vis selv fiska. Under middagen fikk vi underholdning av Olga (moren) som sang nenetsiske sanger og fortalte oss om hvordan det er å leve på tundraen.

Samarbeidsspartneren våres hadde også klart å få med en generator. Så det ble filmvisning på kvelden. (Ikke noe vi forventet akkurat). Og etter det så var det på tide å få litt søvn. Reinskinn funker bra som liggeunderlag. Tidlig opp om morgenen siden vi skulle drive med aktiviteter. Vi kastet lasso, trente rein til løp hvor vi satt på reinsleder (Imponerende hastighet), vi ble med ut for å sette ut tradisjonelle feller og isgarn. Ble dessverre ikke noe fisk på oss. Vi dro tilbake til tsjomen, og gjorde oss klare for avreise tilbake til den moderne verden.

Etter en dag på tundraen så var det mye å ta inn. Så vi tok det rolig når vi kom tilbake igjen. Dagen etterpå så besøkte vi ett museum og samarbeidsskolen vår, hvor vi fikk være med på forskjellige workshops som å lage mat, drive med skinn og pels. Vi fikk velge ut skiutstyr siden vi skulle på skitur med ett lokalt skilag dagen etter.

Skituren gikk til landsbyen Telviska, det var mye snø og vind når vi gikk på en elv som førte oss til landsbyen. Når vi ankom Telviska så gikk vi inn i kulturhuset og der var det en skikkelig velkomstkomiteene (Se bilder under).
Vi fikk se diverse danser, sanger instrumentale nummere. Som kulturskolen var berømt for. Etterpå så var det te, kaker og en omvisning i kulturhuset. Vi var så heldige at vi ble kjørt tilbake til Narjan-Mar. Føret var ikke akkuratt ideelt og bilen satte seg fast i snøen etter noen minutter med kjøring. Så vi måtte ut å dytte, grave og fryse. Til slutt fikk vi drahjelp av snøscooteren og det ordnet seg.

Når vi var fremme igjen så var det besøk på skolens veterinærklinikk. Som elevene var med på å drive, der fikk vi se på blod fra høne og geit. Vi fikk også ta ultralyd på læreren sin hund. Det var også en gravid geit der som vi fikk lytte på hjertet. Det var veldig interessant og annerledes opplevelse.

Dagen etterpå så stod vi på skøyter, litt fall og dårlig balanse, men det var veldig gøy. Etter en del med fritid og middag så ,møtte vi opp på gymmsalen hvor det var en gruppe som viste oss tradisjonelle nenetsiske leker.

Så var dagen for avreise kommet.... Det var trist og dra fra byen som vi hadde begynt å like så godt. Vi ble kjørt til flyplassen og satte oss på flyet til Moskva hvor vi skulle overnatte en natt. Når vi kom til Moskva var det noen av oss som åtte stå å vente på bussen til hotellet fordi den første var full. Når vi kom til hotellet ble vi overrasket over at det var så fint og når vi kom inn i lobbyen fikk alle jentene blomster siden det var kvinnedagen. Dagen etter dro vi tidlig til flyplassen og tok fly videre til Murmansk hvor det stod en buss som ventet på å ta oss over grensa og hjem til Pasvik.

Comments

Popular posts from this blog